Vroeger moesten freelancers en andere zelfstandigen al hun werk uit eigen netwerk halen. Tegenwoordig zijn er legio aan online platformen waar freelance opdrachten van over de hele wereld staan. Denk maar eens aan LinkedInUpWork, Twago of het Nederlandse Freelance.nl. Je zou denken dat werk vinden nu veel makkelijker is! Maar ik zie het tegendeel gebeuren. Om online aan de slag te komen, moet er wel veel moeite worden gedaan. Het is bijvoorbeeld niet makkelijk om als beginnende freelancer je eerste klanten te vinden op deze platformen. In dit artikel bespreek ik enkele dingen die je kan doen om je online aanwezigheid zo te creëren dat je aantrekkelijk bent voor potentiële werkgevers.

  • Gebruik je echte naam en een pakkende “tagline”

    Klanten die op zoek zijn naar freelancers via online platformen, zullen je ook online verder willen bekijken. Ga er maar vanuit dat ze je opzoeken op LinkedIn en Facebook, dus zorg ervoor dat je goed te vinden bent. Een pakkende, duidelijke “tagline” die duidelijk uitlegt wie je bent en waar je goed in bent kan ook wonderen doen.

  • Voeg een professionele foto toe

    Dit lijkt een inkoppertje, maar nog te vaak zien we vakantiefoto’s of foto’s die even snel met de mobiel genomen zijn. Vraag een vriend of collega met een goede camera om een professionele foto te nemen, en je komt gelijk veel betrouwbaarder over!

  • Denk goed na over je tarieven

    Hoeveel ervaring je ook hebt, als je net nieuw bent op een platform en geen referenties hebt, moet je wel een hele speciale skills hebben om gelijk de hoofdprijs te vragen. De tip is om laag in te zetten, een paar projecten te scoren, goede referenties te krijgen en zo langzamerhand je tarief te verhogen.

  • Benadruk jouw unieke skills

    Focus op de skills waar je echt in uitblinkt of waar je werk in zoekt. Als je 20 vaardigheden op je profiel zet, weet de klant ook niet waar je nou echt goed in bent. Leg ook uit waar je je vaardigheden opgedaan hebt en hoelang je al in dit veld aan het werk bent. Sommige klanten zijn juist op zoek naar wat minder ervaren freelancers, als dat betekent dat ze ook iets minder hoeven te betalen.

  • Vraag om aanbevelingen en referenties

    Zorg dat je je eerste paar klussen perfect uitvoert en op tijd oplevert. Als dat gelukt is, wees dan ook niet bang om een goede referentie te vragen – dit gaat je in het begin heel veel opleveren! Ook referenties via LinkedIn kunnen je helpen geloofwaardigheid op te bouwen.

  • Kijk naar de speciale statussen op jouw platform

    Op veel platformen kan je een “top” status krijgen na zoveel uur werk of na een aantal goed afgeronde opdrachten. Dit helpt ook zeker tijdens je sollicitatie naar een nieuwe opdracht!

Ter inspiratie kan je ook eens kijken op de verschillende online platformen voor succesvolle freelancers met veel werk en referenties, wellicht kan je hier iets van opsteken!

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *